Navigation bar
  Print document Start Previous page
 1 of 3 
Next page End  

L E S V O O R B E R E I D I N G BEELDEND VORMEN:
Didactische route
WAT  DOEN  DE  KINDEREN
Inhoud v.h. onderwijs
persoon van het kind
werkelijkheid v.h. kind
Bewerken 
openen, delen
verwerken
Reflecteren 
maken, doen   
WAT DOET DE LEERKR.
Interventies van de leerkracht 
Organisatie/ 
Hulpmiddelen 
Les-
Fase
Inl.
Kern
Afsl.
Tijd
in
min.
In deze kolom wordt de didactische route weergegeven.
INHOUD v.h.
PERSOON VAN HET KIND
WERKELIJKHEID
ONDERWIJS
In deze kolom worden de
interventies van de leerkracht
tijdens de route genoteerd.
In deze kolom worden organisatie
en hulpmiddelen genoteerd (ook
gekoppeld aan de componenten).
Voor organisatieschetsen wordt op
een bijlage gewerkt.
Inl.
Kern
Afsl.
10
min.
15-
20  
min. 
5
min.
x
De kinderen praten samen met de leerkracht over kerst, ze mogen hier zelf over vertellen,
wat ze er al van weten en ze beantwoorden vragen van de leerkracht.
x
De kinderen luisteren naar het verhaaltje van Jip en Janneke over de kerstboom.
x
Samen met de leerkracht praten de kinderen na over het verhaal. De vragen over kerst,
vooral over kerstballen worden even herhaald. 
x
De kinderen maken een kerstbal; ze kreukelen eerst het toiletpapier op tot een mooie bal,
daarna rollen ze het aluminiumfolie erom heen, dan gaat er een touwtje omheen (dat doet
de leerkracht), als laatste mogen de kinderen hun kerstbal versieren met mooie kleurtjes,
dat scheuren ze van papier. 
x
De kinderen laten hun werkjes drogen, als de kerstballen droog zijn, worden ze ergens
opgehangen, of in de boom, of in de klas.
Ik  houd een gesprekje met de
kinderen over kerst; wat gebeurt er
met kerst, wat vind je leuk, wie
heeft er een kerstboom, wat zit er
in de kerstboom, welke kleur
kerstballen??
Ik lees een verhaaltje voor over Jip
en Janneke, waarin ze de boom
versieren. 
Ik praat nog even na met de
kinderen over het verhaaltje/ kerst,
daarna vertel ik ze dat we een
kerstbal gaan maken.
Ik help de kinderen met het maken
van de kerstbal, ik doe de stapjes
steeds voor, ik vertel wat ik doe,
zodat de kinderen goed kunnen
zien wat ze moeten doen. Ik help
de kinderen waar nodig, vooral met
het touwtje erom heen doen. 
Jip en Janneke boek mee!
1- toiletpapier tot een prop maken,
2- aluminiumfolie eromheen rollen,
3- vastmaken met een touwtje, 4-
stukjes scheuren en erop plakken.