Navigation bar
  Print document Start Previous page
 6 of 6 
Next page End  

6
Afsluiting:
Tijd:
5 minuten
Ik vraag of ze het lied “timpe tampe tovenaar” kennen.
Ik vertel de regels die erbij horen:
-
Je past op dat je geen andere kinderen aanstoot.
-
De tovenaar betovert niet alle kinderen. Luister goed of je betovert wordt
(jongetjes en meisjes).
-
Als de tovenaar jullie weer lieve kindertjes maakt, ga je weer op je stoel zitten.
Ik zing het lied.
Leerlingactiviteiten:
De leerlingen raken beïnvloed door de betovering van de tovenaar.
Evaluatie:
Evaluatie op de les d.d. 12 mei:
De kinderen kennen het liedje al en zingen enthousiast mee. Ook bij het begrip wereldreis zijn
de kinderen goed betrokken. Het voorlezen heeft alle aandacht en bij het tellesje daarna zijn
alle kinderen betrokken. De leerkracht heeft me vorig jaar ook een paar maal geobserveerd.
Ze vertelde dat ze het een heel leuk lesje vond en dat ik heel veel vooruit was gegaan.
Volgens haar zat ik goed op het niveau van de kinderen, betrok ze er allemaal bij en was
duidelijk en consequent in mijn optreden.
Ze stelde voor om bij het voorlezen de dierengeluiden meteen te maken en de kinderen te
ontlokken om te raden (het is nl. een herhaling) hoeveel dieren erbij zullen komen tijdens het
voorlezen. 
Evaluatie op de les d.d. 15 mei:
Het liedje als inleiding werd heel goed opgenomen. De kinderen deden enthousiast mee.
Bij het vragen stellen in de kring over de wereldreis waren de kinderen wat onrustig. Ik had
eventueel meer visuele middelen mee kunnen nemen om het begrip wat levendiger te maken.
Door omstandigheden kon de kring pas na een kwartier beginnen, dus de kinderen hadden al
een tijd zitten wachten. Dit kan ook mee hebben gespeeld dat de kinderen wat onrustig waren.
Tevens mag ik wat duidelijker en consequenter optreden. Lastig vond ik dat ik de kinderen
niet bij naam kon noemen en mijn ervaring is dat ik op het moment dat ik beoordeeld word
(bekeken word) het moeilijker vind om op te treden.
Bij het voorlezen van het boekje had ik wel weer alle aandacht.
Ook bij het tellesje in de kring waren een aantal kinderen wat onrustig. Daarom heb ik het
deel “het tellen” niet meer gedaan. Uiteindelijk heb ik twee kinderen even aan hun tafel laten
zitten. Het tovenaarslied kenden ze al en de kinderen deden goed mee.