Navigation bar
  Print document Start Previous page
 3 of 5 
Next page End  

Lesfase
Tijd
Leerinhoud
Didactische aanpak, organisatie en middelen
Opmerkingen mentor / Docent
4. begeleide
inoefening
5  verwerking in
groepen
6 opruimen
5 minuut
15 minuten
8  minuten
-
balbehendigheid
(slaan, vangen,
gooien, mikken)
-
spelen in
teamverband
-
samenwerken
-
lopers mogen altijd terugkeren naar een honk als ze
denken het volgende honk niet te kunnen halen
volgende slagman mag pas op mijn teken slaan
veldspelers mogen de hindernissen of honken niet
opzettelijk hinderen.
3 x mis geslagen is lopen naar het eerste honk. 
Degene die uit is, mag wel blijven lopen.
Ik loop de hele hindernisbaan en laat bij elke hindernis zien
wat er de bedoeling is. De kinderen staan hierbij op de gele lijn
zodat ze niet voor iemand kunnen staan. De slagpartij slaat de
bal, doet de slagplank in de mand en loopt langs de
hindernissen. De veldpartij probeert zo snel mogelijk de bal
nara de brander te gooien. De slagman moet voordat de bal
door de brander in mand is gedaan, bij een honk staan en de
pion vasthouden. Bij honk 3 moet de veldpartij de bal weer uit
de kast halen, nadat hij in de kast is gegooid. Doen zij dit niet,
dan krijgt de slagpartij een punt. Op het laatste honk moet je
met een bal proberen kegels om te gooien. Het aantal dat je
omgooit zijn je behaalde punten. Wel zelf de kegels weer
rechtop zetten.
Ik heb teams gemaakt (2 groepen van 10 dmv het 1,2
telsysteem), deze hebben allebei een ander kleur lintje om.
Het spel wordt nou gespeeld. Ik let goed op dat alles gaat
volgens plan. Joep mag de punten bijhouden.
De hele klas helpt weer met het opruimen. Het honk wat jij met
je groepje hebt opgezet, ruim je ook weer op. De kinderen die
sneller klaar zijn helpen de kinderen die nog niet klaar zijn.
Daarna kunnen ze gaan douchen en aankleden.