Navigation bar
  Print document Start Previous page
 5 of 7 
Next page End  

Lesopzet les 1
Inleiding (10 minuten):
Klassengesprek
Sluit zo mogelijk met het klassengesprek aan op de actualiteit. Misschien is er weer een deel
van het ruimteschip Hubble gelanceerd, of heeft Amerika weer de Space Shuttle de ruimte in
gestuurd. Maar het kan ook zijn dat de NASA net ontdekt heeft dat er mogelijk toch water is
geweest op Mars. En water betekent de mogelijkheid voor leven op Mars.
Is dat alles niet het geval, verzin dan een andere passende opening. U kunt bijvoorbeeld een
krantenartikel laten zien over de eerste man op de maan.
Het gesprek gaat over leven in de ruimte. Dit kan zijn op andere planeten, maar ook in
ruimteschepen of iets dergelijks. Wat voor leven in het heelal kunnen de kinderen verzinnen?
Zou het mogelijk zijn om in de ruimte te leven? Hoe zou dit leven eruit zien? Zullen wij over
100 jaar ook op andere planeten leven? Hoe stel je je dat voor?
Dit onderwerp zal tot de fantasie van veel leerlingen spreken. Zij zullen de meest fantastische
ideeën hierover hebben!
Uitleg van de techniek: krassen
Vertel de kinderen dat zij het leven in het heelal gaan tekenen m.b.v. de krastechniek. U kunt
dan ter illustratie een mogelijk eindresultaat laten zien, zodat de kinderen een voorstelling
hebben van hoe het gaat worden. Leg uit dat de tekening niet in één keer af komt, omdat de
plakkaatverf eerst moet drogen.
De techniek tijdens deze les gaat als volgt:
Neem een wit blad en kras dit helemaal vol met waskrijt. Er mag geen plekje meer te
zien zijn van het gewone papier. U kunt ervoor kiezen om de kinderen het vel met
allerlei kleurtjes in te laten kleuren, maar u kunt er ook voor kiezen om alleen wit te
gebruiken. Dit levert een extra moeilijkheidsgraad op omdat het vel zelf ook al wit is.
Laat zien hoe je het waskrijt zo dik mogelijk op het papier krijgt: door draaiende
bewegingen te maken.
Als er geen plekje wit papier meer over is schilder je het hele vel met plakkaatverf
zwart. Er mag geen waskrijt meer te zien zijn.
De tekening moet nu drogen. Tijdens de volgende les gaan we krassen.
Kern (30 minuten):
Opdracht:
De kinderen maken een tekening van het leven in de ruimte. Deze tekening wordt gemaakt
met behulp van de krastechniek: met een scherp voorwerp wordt de zwarte plakkaatverf
weggekrast, waarna de in een eerder aangebracht stadium waskrijt weer te zien is. 
Opdracht in deelstappen:
De kinderen starten met het papier vol te kleuren met waskrijt. Zorg ervoor dat er geen
stukken meer van het oorspronkelijke papier te zien zijn. Daarna gaan de kinderen het vel
overschilderen met zwarte plakkaatverf. Het vel moet egaal zwart zijn. Het waskrijt mag er niet
doorheen te zien zijn.
Omdat de verf moet drogen gebeurt het krassen in de tweede les.